O škole

Projekty

           
Kategorie: Dění ve škole

Ohlédnutí za ekologickým dnem - Na stopě Modré planetě

Bukovecká příroda a malebné okolí naší školy s výhledy na vrcholky Těšínských Beskyd přímo vybízí k dobrodružným, naučným výpravám. Naši druháčci, třeťáci, čtvrťáci a páťáci v červnu prožili ekologický den nesoucí název Na stopě modré planetě, jehož cílem bylo povzbudit děti k šetrnějšímu přístupu k životnímu prostředí a probudit v nich větší starost o své okolí a zájem o přírodu jako takovou.

Druháčky a třeťáky úvodem provedla žabka Kuňka, se kterou si povídali o tom, proč se naší planetě přezdívá zrovna modrá, jak správně třídit odpadky, ale také jak produkci tolika odpadků vlastně předejít. Žabka Kuňka dětem například prozradila, jak je během čištění zoubků důležité zastavit vodu, proč nevyhazovat odpadky do přírody nebo proč je dobré na zahradě kompostovat.

A pak jsme s dětmi vyběhli na edukační hřiště za školou, kde pro ně byla připravena poznávací stezka s osmi stanovišti. Děti měli skvělou příležitost zúročit své znalosti o přírodě – vyplňovali kvízy, lámali si hlavu nad záludnými otázkami, vzájemně spolupracovali, poznávali rostliny. Při tom všem narazili na malované památeční kamínky, které byly na hřišti ukryté. To bylo radosti! Poté děti vytvořily nádherná přání naší planetě a navzájem je sdílely. Na závěr byly všechny děti za své úsilí a práci odměněny drobnostmi a dobrotou na doplnění energie. Každý z žáčků si domů také odnesl papírový sáček se semínky kukuřice a fazolí, tzv. bycoků „raných do hor“, z jablunkovské Semínkovny, které si mohou doma zasadit a pozorovat, jak jim nová rostlinka roste a co vše potřebuje ke svému životu.

Na stopě modré planetě byli také naši čtvrťáci a páťáci. V úvodní chvilce se společně zamýšleli nad tím, jak zachovat naši planetu zdravou pro nás i další generace. Odhadovali, jak dlouho trvá, než se v přírodě rozloží odhozená dětská plena, plastová lahev nebo jablko. Společně hledali způsoby, jak zmírnit dopady našeho chování na naši přírodu. Poté se vydali na naučnou trasu, která vedla od školy po turistické značce směrem k rozcestí na Hrčavu, kde jsme se vydali lesem směrem zpět. Děti se pomocí buzoly a kompasu zorientovaly na mapě regionu, zopakovaly si, co vědí o orientaci v terénu a vydaly se na cestu, kde je čekalo osm zastavení. Během cesty pomocí dalekohledů pozorovaly vrcholy Beskyd a bukoveckou přírodu. I oni si lámali hlavu nad záludnými otázkami, vyplňovali kvízy, poznávali rostliny na loukách a opakovali si, co vědí o přírodě a naší obci.  Vybaveni pracovními rukavicemi a taškami na tříděný odpad sbírali odpadky. A že jich nasbírali až příliš! Děti byly překvapené, kolik sáčků, papírků, lahví a kovových odpadků na cestě i v lese našly. Všechen nepořádek pak vysypali do kontejnerů. Na závěr žáci vytvořili krásná přání naší planetě. Stejně jako mladší děti, i naši čtvrťáci a páťáci byli odměněni malými nezbytnostmi, dobrotou, památečním kamínkem a semínky z jablunkovské Semínkovny, které si doma mohou vypěstovat.

Nabyté znalosti, zkušenosti a zážitky děti využily i dále ve výuce. V rámci hodin informatiky žáci třetího ročníku vytvářeli v programu ScratchJr plakáty, které nám říkají, jak se máme k přírodě správně chovat. Čtvrťáci a páťáci pak téma zpracovali v programu Malování 3D. Slovní zásobu k tématu si procvičili také v rámci anglického jazyka či čtení.

„Vyčistil jsem kousek Bukovce. Naučil jsem se poznávat rostliny a stromy. Bylo to fajn, odcházel jsem domů s velikou radostí.“ - David B.

Marek Z.

„Ema právě vyhodila slupky od ovoce do kompostéru. Ze zbytků ovoce se stane hlína, a potom tím pohnojí třeba květiny. Nemusí tak utrácet peníze za hnojivo.“ - Dominika P.

Petr W.

Martin K.

Samuel G.

„Zpáteční cestou jsme potkali malou žábu. Bylo tam hodně stromů. Cestou taky kolem nás proletěli ptáci.“

- Alex S.